Hellbillies

Etter seks års pause samarbeider 929 Produksjon nå igjen med Hellbillies. 2020 er bandets 30 årsjubileum, noe som blir markert med en omfattende jubileumsturnè.

30 år på vegen.

Hellbillies må kunne kalles en institusjon i norsk kulturliv, og i 2020 vil bandet markere sine første 30 år med en stor jubileumsturné.

I løpet av vinteren, våren og høsten vil de besøke alle de største kulturhusene i landet. Tanken med denne spesielle konsertturnéen er å kunne møte sitt trofaste publikum, for sammen å se tilbake på de 30 årene som har gått, og kanskje også kaste et lite blikk framover ved å presentere noe nytt materiale.

I løpet av sine 30 år på veien har Hellbillies vært en stødig leverandør av perler til den norske sangskatten, samtidig som de har opparbeidet seg en status som et av vår tids mest vitale rockeband. Denne konserten er for et sittende og lyttende publikum, og vil ha én akustisk og én elektrisk avdeling. Bandet gleder seg veldig til å kunne møte sitt publikum på denne måten.

Billetter i salg fra torsdag 21. mars kl 10.00

Hellbillies på veien mot trettiårs-jubileum
av Tom Skjeklesæther

Aller først, en liten anekdote om Hellbillies og rekkevidden av musikk deres.

Etter et langt liv i musikkens tjeneste, vet jeg at det å rose norsk musikk, ikke er noe som faller naturlig for svensker.

Men på tampen av fjoråret fikk jeg en telefon fra en opprømt svensk turné-promotor, som før jeg rakk å si noe som helst var i gang med å hylle «Ei krasafaren steinbu». Sangen som i 1993 flyttet permanent inn på norsk radio som en slags poetisk værmelding fra høyere strøk, signert tekstforfatter Arne Moslåtten og bandet som lyktes med det i utgangspunktet vanskelige prosjektet; å sette likhetstegn mellom Ål i Hallingdal og countryrock.

Jeg måtte forklare for svensken at Hellbillies for lengst var etablert som en norsk musikkinstitusjon. For å få ham til å forstå, en slags parallell til svenske Eldkvarn og deres poet/sanger, Plura Jonsson.

At Hellbillies var på vei mot sitt trettiende år som den mest solide leverandøren av originale musikk-høytideligheter til norske konsertarenaer, fra kulturhus til store festlokaler og de største utendørs festivalscenene.

Hellbillies har sine røtter i ensemblet med det noe mindre slående navnet Kådnbandet, der fire av originalmedlemmene var med. I 1990 kom gitarist Lars Håvard Haugen med på laget og dermed oppstod det som tre tiår senere altså er et begrep i moderne norsk musikkliv.

De originale medlemmene i Hellbillies var Aslag Haugen, Arne Moslåtten, Arne Sandum, Bjørn Gunnar Sando og Lars Håvard Haugen. Keyboard-krakken har hatt flere musikere, men har siden 2003 stabilisert seg med Lars Christian Narum.

 

I 2019 kommer Hellbillies til å redusere konsertvirksomheten sin til 16-17 sommerkonserter, der en av dem likevel må betegnes som svært høyprofilert, under Øya-festivalen i august.

Dette signaliserer også at 2020 kommer til å bli bandets kanskje mest aktive år noensinne.

Bandet planlegger en jubileumsturné som kommer til å blande høydepunkter fra bandets elleve studioalbum, det siste, Søvnlaus, kom i 2016 og helt nytt materiale. Servert med en akustisk og en elektrisk avdeling.

— Vi så Neil Young gjøre det slik på Norwegian Wood og synes at det fungerte veldig bra, det skapte en veldig fin kontrast, forteller brødrene Aslag og Lars Håvard Haugen over en lunch på Majorstua i januar 2019.

— Det kommer til å bli heftige saker. Vi vil starte på vinteren i 2020, forsette gjennom festivalsesongen på sommeren og runde av med mange konserter utover høsten.

Det er grunn til å nevne at Hellbillies for tre år siden gjorde en sjelden justering av besetningen da Arne Sandum pensjonerte seg fra bandet og overlot bassist-jobben til Egil Stemkens. Arne Moslåttens tilknytning til Hellbillies er nå bare som tekstforfatter.

— At vi fikk med Egil Stemkens var et lykketreff, slår Aslag fast,— han er bra både som elektrisk og akustisk bassist. Han har bred bakgrunn, blant annet fra Stein Thorleif Bjellas  Tolv Volt, og fra Amund Maaruds band.

Som seg hør og bør for et, i beste mening av ordet, folkelig band som Hellbillies, var starten akkurat så beskjeden som introduksjonen i et godt norsk folkeeventyr. Hellbillies var rett og slett testband, forsøkskaniner, da NRK i Drammen hadde anskaffet seg nytt lydstudio.

Det var disse opptakene som utgjorde Hellbillies debutalbum, med den smått geniale tittelen Sylvspente Boots (1992), som ypperlig og effektivt signaliserte bandets to forankringspunkter, i Ål-dialekten og den tøffere country-tradisjonen.  Debuten inneholdt tolv sanger der Arne Moslåtten hadde gjendiktet sanger av blant andre Buck Owens, Johnny Horton, Dwight Yoakam og John Prine. Verdt å merke seg at Aslag & co hadde innsikt i nå gjenoppdagede, og rettmessig hyllede, Prines unike sang-skatt og omgjorde hans «Please don´t bury me» til «Ikkje grav meg ned».

— Men til å begynne med ante vi ikke hva vi holdt på med, ler Aslag og Lars Håvard, — plutselig kom det masse folk og dermed var det bare rett ut å spille.

— Det skjedde så fort at jeg kun rakk å gjennomføre siviltjenesten før det ble gitar på heltid, forteller Lars Håvard.

Øystein Sunde var en av de første som skjønte potensialet til Hellbillies, med sin kombinerte ekspertise på morsomme tekster og som livslang fan av twangy Telecaster-gitarer. De to første platene ble utgitt på Sundes selskap, Spinner, inkludert Pela Stein (93) som altså inneholdt den svenske favoritten «Krasafaren steinbu».

Med utgivelsen av «Søvnlaus» introduserte Hellbillies en ny tekstforfatter i sitt musikalsk univers, ved  siden av Moslåtten, vestlendingen Tom Roger Aadland.

— Det gikk overraskende lett å omsette Tom Rogers nynorsk til hallingspråk, forteller Aslag.

Denne tilpasningen bør også ses i lys av at Hellbillies musikk har vært gjennom en stadig utvikling gjennom disse årene, og blant annet har tatt opp i seg jamband-elementer fra Allman Brothers og Grateful Dead og på Søvnlaus, også bidrag fra rapper OnklP.

Med jubileumsturnéen godt plassert på radaren kan bandet som mottok «Årets Spelleman» i 2007 lene seg godt forover og vite at de fortsatt er landets ledende spellemenn. I bresjen for Ål-musikken som nå altså teller kritikerroste artister som Stein Thorleif Bjella, Tove Bøygard og Darling West. Den essensielle norske country-rocken.

 

Tom Skjeklesæther

Halden, februar 2019